بخش پنجم گرافیک در زبان برنامه نویسی ++C
بخش پنجم
گرافیک در زبان برنامه نویسی C++
در بخش های قبلی سعی براین بود که برنامه به شیوه ابتدایی و بسیار ساده طراحی شود تا نحوه استفاده از دستورات در محیط گرافیکی معرفی شود. اما مشکل برنامه های قبلی فاقد انعطاف پذیری آنها می باشد، به طوریکه برای هر متغیر مجبوریم کلیه عملیات را از ابتدا تکرار کنیم. در این بخش و بخش های آتی سعی داریم با استفاده از متغیرها و توابع، ضمن معرفی راه حلی جدید، شما را با استفاده از مزایای استفاده از این امکانات در برنامه ها و شیوه بهتر نوشتن آنها آشنا سازیم.
متغیر (variant) چیست؟
متغیر ابزار بسیار قدرتمندی در برنامه نویسی است که توسط آن می توانیم برنامه را برای حالتهای مختلف طراحی کنیم.، نه فقط برای یک حالت خاص تا با هر تغییری در برنامه، کل برنامه دچار مشکل نشود و نیازی به تغییرات کلی و اساسی در برنامه نباشد بلکه با تغییر دادن مقادیر متغیرهای مربوط به هر قسمت سایر تنظیمات خود به خود بر روی سایر قسمت ها اعمال شود و کار ما کمتر شود. کار با متغیر ها همانند به کار بردن متغیر در مسائل ریاضی می باشد که با به دست آوردن ی شیوه کلی برای مسئله و استفاده از متغیرها می توانیم کلیه مسائل مشابه را حل نماییم و پس از اثبات درست بودن مسئله در حالت کلی دیگر نیازی برای هر حالت آن نخواهیم داشت.
مثال 1) برنامه ای بنویسید که 5 دایره متحدالمرکز با فاصله های یکسان از یکدیگر رسم کند.
تحلیل برنامه: برای رسم پنج دایره می توانیم آنها را به طور جداگانه رسم کنیم. ولی اگر بعد از رسم آنها بخواهیم جابجایی انجام دهیم، مجبور خواهیم بود پنج بار مختصات مرکز هر دایره را به یک شکل تغییر دهیم. اگر به جای اینکار از یک متغیر استفاده کنیم، با قرار دادن یک ضریب برای هر دایره می توانیم دایره ها را با فاصله های یکسان از یکدیگر رسم کنیم و حال اگر بخواهیم فاصله ها کمتر شود، فقط کافیست مقدار متغیر را کم کنیم و سایر تغییرات به صورت اتوماتیک انجام خواهد شد.
کد برنامه در عکس 1 نمایش داده شده است:
عکس 1

خروجی برنامه در عکس 2 نمایش داده شده است:
دانلود سورس مثال 1 – رسم 5 دایره
در برنامه های بخش چهارم، از توابع و متغیرها برای رسم استفاده کرده بودیم.
تابع (Function) چیست؟
تابع مجموعه ای از دستورات می باشد که برای نظم دادن به برنامه و دسته بندی کردن دستورات مورد استفاده قرار می گیرد. تابع جدا از برنامه نیست و همانگونه که ما کارهای خود را دسته بندی می کنیم و کارهایی که مربوط به هم هستند را با هم انجام می دهیم، هدف از نوشتن تابع نیز همین موضوع می باشد. با استفادهاز تابع عملیات برنامه تفکیک می شود و می توانیم با طراحی بهتر از تکرار دستورات نیز جلوگیری کنیم. استفاده از تابع باعث خواناتر شدن برنامه و درک آسان تر آن می شود و می توانیم توابع را در سایر برنامه ها نیز استفاده کنیم.
مثال 2) برنامه ای بنویسید که چهار فرفره در گوشه صفحه با رنگ های مختلف رسم کند.
کد برنامه مانند عکس 3 خواهد بود.
عکس 3
خروجی برنامه مانند عکس 4 خواهد بود:
عکس 4

دانلود سورس مثال 2 برنامه 4 فرفره
______________________________________________________________________________
همينطور مي توانيد به مباحث قبلي برگرديد:
بخش اول برنامه نويسي گرافيك در زبان ++C
بخش دوم برنامه نويسي گرافيك در زبان ++C
بخش سوم برنامه نويسي گرافيك در زبان ++C
بخش چهارم برنامه نویسی گرافیک در زبان ++C